zondag 7 april 2013

Competitie
De zoektocht naar competitie raakt een gevoelige snaar in mij. Ik herken het gevoel van de beste willen zijn, maar ik heb er moeite mee dat ik daarvoor een ander moet verslaan. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik dat een lastige. Ik hield ook niet van sport om die reden en wilde ook geen een deel uitmaken van een sportteam dat elkaar opjut om de ander in te maken. Bewegen daarentegen vind ik leuk. Als danseres wilde ik graag de beste zijn. Wilde ik die rol waarin ik het beste van mezelf kon laten zien in samenhang met de topprestatie van een ander. Niet de ander overwinnen, maar doordat jij het mooiste neerzet wordt de beweging vande ander ook mooier en betekenisvoller. Daar wordt ik nou blij van.
Voor mij zou de beste willen zijn moeten betekenen het beste van jezelf te laten zien in relatie met de ander. Zodat je samen meer neerzet dan alleen. Zodat de ander in jouw licht kan schitteren en andersom. Niet alleen in sport heb ik moeite met dat competitieve. Dat heb ik ook als het gaat om ondernemen. Ook daar geloof ik dat het mogelijk moet zijn om elkaar groter en sterker te maken. Een onderneemster in Mali (Afrika), Colette Traore verwoordt als volgt: “With ten local women we put our money together to buy a loom. That’s how we started our cooperative. There were two main reasons for starting it. The first was to reestablish the traditional forms of weaving in a contemporary way. And the second was to help people make a living. We produce fabrics for all kind of purposes. Clothing, tablecloths and bedding. We work together with all the other organizations in the field of weaving, dyeing, sewing and so on. Together we ensure that everybody gets a fair share of the work so that nobody is excluded from the benefits of their talents.”
Colette beschrijft hoe competitie voor mij zou moeten zijn: niet andere uit de markt duwen maar samen het beste en mooiste product maken. Niet de ander verslaan maar en verschil maken door samenwerking door het beste van jezelf met het beste van een ander te verbinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten