zondag 7 april 2013

Samenwerken

Je kunt alleen het beste uit jezelf kunt halen in relatie met de ander. Je hebt de ander nodig als reflectie op je eigen prestatie. Je hebt de hulp en de feedback van de ander nodig om te kunnen presteren. In die zin is winnen en verliezen een feedback systeem. Een mogelijkheid om je te vergelijken, om te zien wat de ander doet en hoe. Dat aspect van competitie spreekt me aan. Op die manier blijf je vitaal en blijft ook het geheel vitaal. Het houdt je fit en alert.
Ook in ondernemen vind ik dat die vorm van competitie die bijdraagt en leidt tot innovatie, creativiteit. Het is een positieve spanning om in beweging te blijven. Je ontwikkelt je als het ware door je te onderscheiden van de ander.
Het tegenovergesteld werkt ook: je maximaal afstemmen op of verbinden met de ander. De kwaliteit van mijn werk neemt toe naarmate ik me meer afgestemd ben op mijn omgeving. Door me voortdurend gewaar te zijn van wat om me heen speelt geef ik mijn werk als het ware vorm in interactie of in samenhang met de omgeving. Het is dan niet alleen mijn werk, maar dat van mij in en met de omgeving.
Je kunt dat denk ik vergelijken met de moment in teamspel dat iedereen op het juiste moment op de goede plek is en precies dat doet wat nodig is. Alsof het team één lichaam is dat vloeiend, zonder haperen en denken, beweegt. In de literatuur wordt die staat van zijn ook wel flow genoemd. En ik denk dat die manier van leiden het dichtst komt bij wat dienend leiderschap genoemd wordt.
Spannend aan deze manier van werken vind ik het droste effect  dat je er mee kunt bereiken: een individu in het team, een team in het spel, het spel in de context, de context in weer een grotere context. De eenheid die als het ware als één lichaam handelt kan steeds veranderen en variëren in grootte en effect.

Ik werk met leiders die proberen te sturen in vraagstukken waar veel verschillende stakeholders betrokken zijn. Boven ieders eigen belang uitstijgen is nog een hele kunst kan ik je vertellen. Samen werken op een manier waar alle deelnemers verder komen en waar het geheel mee gebaat is vraagt om dienend leiderschap, maar het vraagt ook om creativiteit, buiten de gebaande paden treden, je vraagstuk steeds weer opnieuw willen bekijken en werken en resultaten boeken hand in hand durven laten gaan met leren en ontwikkelen. Weten dat je het niet weet  en weten hoe je samen met anderen het juiste weten ontwikkelt, daar draait het om.

Zie ook weten door niet weten http://www.creatingchange.nl/media/weten-door-niet-weten.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten